Δημοτική αγορά τέλη 19ου αιώνα

Δημοτική αγορά τέλη 19ου αιώνα

Δευτέρα 25 Οκτωβρίου 2010

Μια πρώτη προσέγγιση σε θέματα χωροταξίας και πολεοδομίας

Η χωροταξία και η πολεοδομία καθορίζουν το χαρακτήρα της πόλης και μαζί την ποιότητα ζωής των Δημοτών. Παράλληλα, τα θέματα αυτά καθορίζουν σε σημαντικό βαθμό το κόστος κατοικίας αλλά και επαγγελματικής στέγης, τις μεταφορές (το κόστος και το χρόνο μεταφοράς), το μικροκλίμα της πόλης, την έκταση και την ποιότητα του αστικού και περιαστικού πρασίνου, την οργάνωση και την επέκταση της πόλης.
Είναι προφανές ότι η χωροταξική και πολεοδομική οργάνωση ενός Δήμου αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο για την ανάπτυξή του. Η γενική ιδέα είναι ότι οι πόλεις έχουν Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια (ΓΠΣ), τα οποία ρυθμίζουν (μαζί με τις πολεοδομικές μελέτες και κάποια ακόμη νομοθετήματα) την οργάνωση των οικοδομικών τετραγώνων, των δρόμων, των συνθηκών δόμησης, των ελεύθερων χώρων και των κτιρίων κοινοτικής σημασίας (π.χ. σχολεία, αθλητικά στάδια, νοσοκομεία, κλπ) (δείτε εδώ τα ΓΠΣ της Χαλκίδας, του Βασιλικού και της Ν. Αρτάκης)

Στην Ελλάδα, οι ρυθμίσεις των χρήσεων γης αποτελούν τον ευκολότερο ανήθικο (αλλά νομότυπο) τρόπο πλουτισμού. Αλλά, πέρα από τα όποια κόλπα σκαρφίζονται οι ειδικοί για να κερδίσουν σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος, υπάρχουν και οι ... απλές παρανομίες, όπως το κτίσιμο παράνομων κτιρίων σε αιγιαλούς, δασικές εκτάσεις, δημόσια γη, κλπ. Ωστόσο, στις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις, ο αστικός σχεδιασμός είναι κάτι πολύ ευρύτερο από τους ...χάρτες των τοπογράφων, όπως θέλουν να τον παρουσιάσουν στην Ελλάδα (δείτε εδώ τις λέει το Wikipedia για τον αστικό σχεδιασμό). Σε πολλές πόλεις αποτελεί θέμα ευρείας διαβούλευσης και το σχέδιο που τελικά προκύπτει αλλάζει ριζικά τον τρόπο ζωής των κατοίκων (δείτε πως σχεδίασαν την Κοπεγχάγη ως μια πόλη φιλική για τα ποδήλατα) (Δείτε πως ο Δήμος της Στοκχόλμης σχεδιάζει μια πράσινη πόλη)

Σε κάθε περίπτωση, το αστικό περιβάλλον είναι πολυσύνθετο και στο σχεδιασμό τους πρέπει να λαμβάνονται υπόψη πολλοί περισσότεροι παράμετροι από ότι γίνεται μέχρι τώρα στην Ελλάδα (Δείτε τι λέει η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Περιβάλλοντος για το αστικό περιβάλλον)

Μερικές απλές προτάσεις:

  • Επέκταση του σχεδίου πόλης, άμεση ένταξη της συνοικίας Η (Έξω Παναγίτσα) στο σχέδιο

  • Μείωση του συντελεστή δόμησης στο κέντρο της Χαλκίδας. Έλεγχος της άναρχης περιαστικής δόμησης. Έλεγχος της παράνομης δόμησης, όπου απαιτείται να γκρεμιστούν κτίρια

  • Ανασχεδιασμός των μεταφορών τόσο εντός της πόλης όσο και περιαστικά με περιβαλλοντικό στόχο τη μείωση κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων, τη μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων και τη μείωση του θορύβου. Σε αυτό τον ανασχεδιασμό θα μπορούσε να εξεταστεί η εφικτότητα υιοθέτησης ενός μέσου σταθερής τροχιάς που θα συνδέει τις περιοχές των Μεσσαπίων, Ν. Αρτάκης, Χαλκίδας και Βασιλικού

  • Προστασία, δεντροφύτευση και ανάδειξη του Βαθροβουνίου ως χώρου προαστιακού πρασίνου, όπως πετυχημένα είχε γίνει, πριν από μισό αιώνα πια, με το άλσος Κανήθου

  • Ανάπλαση του νότιου τμήματος της Χαλκίδας με ταυτόχρονη αξιοποίηση του οικοπέδου Δάριγκ και των κτιρίων Αρέθουσας και Γεωργιάδη

  • Οριοθέτηση με ΦΕΚ της κοίτης του Λήλα σε όλο το μήκος του που διανύει το νέο Δήμο, πρόβλεψη παρόχθιας ζώνης ελεύθερης από δόμηση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου